Vstupný/Výstupný Podsystém
Vstupne zariadenia sú pripojene za účelom prijímania údajov do počítača a kde informácia vstupuje do zariadenia naopak výstupné zariadenia slúžia na zobrazovanie údajov počítačom vo forme zrozumiteľnej človekom.
Vstupné zariadenie alebo vstupná jednotka je periférne zariadenie (hardvér) počítača, ktorá umožňuje vstup údajov alebo signálov do počítača za účelom ich ďalšieho spracovania alebo ich využitia pre riadenie počítača a k nemu pripojených zariadení. Vstupné zariadenie transformuje informácie z “vonkajšieho” sveta do formy použiteľnej pre počítač. Vstupné zariadenia často slúžia užívateľovi – človeku ktorý ich používa pre zadanie príkazov, alebo ďalších informácií spracovávaných počítačom. Počítač odpovedá užívateľovi pomocou výstupných zariadení počítača. Niektoré zariadenia sú kombinované vstupno-výstupné zariadenia. Typickým príkladom vstupného zariadenia je klávesnica, alebo myš.
Výstupné zariadenie alebo výstupná jednotka vo výpočtovej technike je periférne zariadenie (hardvér) počítača, ktoré umožňuje výstup dát alebo signálov z počítača vo forme zrozumiteľnej človekom (napr. obrazová, textová alebo zvuková informácia), alebo v inej forme za účelom ich ďalšieho spracovania alebo využitia pre riadenie k počítaču pripojených zariadení. Počítač dostáva informácie a príkazy od človeka, alebo iných technických zariadení pomocou vstupných zariadení počítača. Niektoré zariadenia sú kombinované vstupno-výstupné zariadenia.;)Typickým príkladom výstupných zariadení je počítačový monitor (displej), projektor, tlačiareň, plotter, počítačové reproduktory, slúchadlá a podobne.
Grafická karta začala písať svoju históriu v roku 1960, keď tlačiareň (čo bolo najbežnejšie výstupné zariadenie počítača) bola nahradená obrazovkou, a bolo potrebné výstupné informácie z počítača vizualizovať. Prvé grafické karty zobrazovali len v textovom režime a len monochromaticky. Prípadné obrázky sa len skladali z textových znakov.
Prvé grafické karty použilo vo svojich počítačoch IBM (prvé IBM PC) v roku 1981. Bola to karta štandardu MDA (Monochrome Display Adaptér). Pracovala len v textovom režime 25x80 riadkov na obrazovke. Mala 4kB videopamäť a len jednu farbu. Karty sa postupne s nárokmi užívateľov vyvíjali, a vznikali firmy špecializujúce sa práve na grafické karty (ATI, CirrusLogic, S3, Matrox). V roku 1987 vznikol štandard VGA (Video Graphic Array – 640x480 bodov pri 256 farbách) a neskôr SVGA (Super VGA) ktorý už potreboval 2 MB pamäte a dokázal zobraziť 1024x768 bodov pri 256 farbách.
Grafická karta je jednou
z najdôležitejšou časťou PC a jej hlavnou úlohou je prevádzať
jednotky a nuly dvojkovej sústavy na obraz, ktorý je možné vidieť na
monitore. Dá sa teda povedať, že bez grafickej karty by práca na počítači ťažko
vyzerala tak, ako ju dnes poznáme.
Obrazy, ktoré vidíme na monitore, musia skôr ako uzrú svetlo sveta
podstúpiť zložitú cestu z útrob PC. Ak chce používateľská aplikácia
vytvoriť obraz, vyšle prosbu o pomoc do časti operačného systému, ktorá je
spojená s grafickou kartou (označuje sa ako ovládač grafického rozhrania –
Graphic driver interface).
Princíp Grafickej karty je jednou
z najdôležitejšou časťou PC a jej hlavnou úlohou je prevádzať
jednotky a nuly dvojkovej sústavy na obraz, ktorý je možné vidieť na monitore.
Ak chce používateľská aplikácia vytvoriť obraz, vyšle prosbu o pomoc do
časti operačného systému, ktorá je spojená s grafickou kartou (označuje sa
ako ovládač grafického rozhrania – Graphic driver interface). Grafický ovládač
– software, ktorý pôsobí ako sprostredkovateľ medzi grafickou kartou
a operačným systémom – následne vypočuje inštrukcie buď operačného
systému, alebo aplikácie, vezme digitálne dáta a prevedie ich do formátu,
ktorý dokáže grafická karta spracovať. Ovládač potom pošle digitálne dáta
v novom formáte na renderovanie grafickej karte. Prvá zastávka kde sa dáta
na grafickej karte zdržia je vyrovnávacia pamäť – buď priamo na grafickej
karte, alebo v systémovej pamäti. Následne procesor grafickej karty prevedie
digitálne dáta na pixely, súbory farebných bodov, z ktorých sa skladá celý
obraz viditeľný na monitore.
Monitor je displej slúžiaci na zobrazovanie
textových a grafických informácií v oblasti počítačov, pôvodne najmä na
zobrazovanie hlásení o stave systému a priebehu jeho činnosti Základné typy sú: obrazovkový monitor a monitor
LCD .Klasické obrazovky (CRT) v
súčasnosti končia, ich uplatnenie je vlastne už len v špeciálnych aplikáciách,
prevládajúcou technológiou je LCD. Princíp zobrazenia na obrazovkovom (CRT)
monitore je rovnaký ako pri televízii. Zobrazuje obrazovka, čo je vlastne
katódová trubica premieňajúca vyžiarený elektrónový lúč pomocou vychyľovania a luminoforu na viditeľný
obraz. Monitor LCD zobrazuje pevne dané body polarizáciou jednotlivých bodov na
obrazovke. LCD bod vlastne zakrýva podsvietenú zadnú plochu monitora. Zmenou
polarizácie sa bod stáva priehľadným a je viditeľné svetlo prichádzajúce zo
zadného podsvietenia. Opätovnou zmenou polarizácie sa bod stane nepriehľadným a
tým sa javí ako čierny.
Princíp
Monitora - Všetko sa začína pri
elektrónovom dele, ktoré vyžaruje elektrónové lúče skôr ako žiarovka je hneď za
ním umiestnený zaostrovací systém, ktorý získa lúč podobný laseru. Ten je
vychyľovaný magnetickými cievkami a zameraný na masku. Maska tu spôsobí
to, že každý elektrónový lúč bude môcť svietiť iba na svoj príslušný bod. Po
tom, čo elektrónový lúč preletí maskou, na ktorej je prekážka v podobe
metalizovaného povrchu, ktorý zachytáva voľné ióny aby nedopadali na tienidlo
s luminoformi. Metalizovaný povrch slúži tiež ako zrkadlo, ktoré odráža
časť svetla z luminoforov, ktoré by išlo zbytočne do vnútra obrazovky.
Takže, elektrónový lúč sa konečne dostáva k luminoforu a odovzdá mu svoju
kinetickú energiu, ktorá sa premení na svetlo. Časť elektrónového lúča sa
nepremení na svetlo, ale sa odrazí od obrazovky, a pretože by rušil je odvádzaný preč.
Takto vzniká gama žiarenie, teda prúd neutrónov (rondgenové žiarenie), ktorý je
zdraviu škodlivý. Preto je pred obrazovkou filter, ktorý toto žiarenie
z veľkej časti pohlcuje. Na obrazovke je v konečnej fáze nanesený
polarizačný filter, antireflexná vrstva na zabránenie odrazom z okolia.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára